Myy omalla tyylillä ..ja kehity siinä

 
”Myy” ja ”tyyli” ja vielä ”omakin” kaikki samassa lauseessa kosmetologeille suunnatussa tekstissä..?.. Mitä ihmettä on tapahtumassa?

 

Ensinnäkin, kiitos että avasit tämän tekstin. Se jo osoittaa, että olet rohkeasti kiinnostunut kehittämään myyntiäsi. Vedän siitä johtopäätöksen, että olet kiinnostunut kehittämään asiakaspalveluasi. Ja onnittelen sinua siitä!!

 

Sillä sitä se on. Ammattilaisina meidän ei tule koskaan myydä asiakkaillemme turhaa. Ja heti perään esitän poikkeuksen 😊: On olemassa niin ihania turhuuksia, että niitä ei vain voi vastustaa. Eikä ole mitään syytä, miksei ammattitaitoinen kosmetologi voisi myydä sellaisiakin. MUTTA niiden ei saa tietenkään väittää olevan muuta kuin ihanaa, ilahduttavaa, päivän tunnelmaa kohottavaa tai vain hyvältätuntuvaa mikä-se-sitten-olikaan. Muussa tapauksessa ammut itseäsi pahan kerran nilkkaan.

 

Kestävissä asiakassuhteissa myyminen perustuu nimittäin luottamukseen. Kosmetiikkaa saa melkein mistä vaan. Ja useimmiten se on kuorrutettu niin toimivaa kosmetiikkaa halventavilla väitteillä, että luulisi, ettei kukaan ajatteleva ihminen lankeaisi edes testaamaan jotain, jonka väitetään poistavan 15 vuotta 14 päivässä.. Joten kun sinä asiaan perehtyneenä, ammattisi perinjuurin osaavana ammattilaisena suosittelet jotain tuotetta, on ihan oikein olettaa sinun tietävän mistä puhut. Ja kun tiedät, asiakas saa hankkimallaan tuotteella sen tuloksen, jota oli kaivannutkin ja tietää kenen sanaan voi luottaa ja keneltä kannattaa ostaa.

 

Mitä sillä omalla tyylillä sitten on tekemistä myymisen kanssa? Monesti meidät on kauneudenhoitajiksi suorastaan kasvatettu näin: ”Kosmetologit ovat niin huonoja myymään”, ”Myyminen on niin vaikeaa” ja ”Sinun pitää opiskella myymistä”. Eipäs, eipäs ja ehkä/ei ehkä kuitenkaan.

Myyminen on hassusti irrotettu omaksi, irralliseksi saarekkeekseen muusta työstämme. Ja kuitenkin se on vain pieni, mutta valtavan tärkeä palanen asiakaspalvelua. Mietihän nyt:

  • Teet asiakkaalle ihanan hoidon, joka saa ihon kauniimmaksi kuin koskaan. Sinulla todennäköisesti on hyllyssäsi tuotteita, joiden avulla asiakas saisi tuloksen säilymään pidempään tai ehkä jopa säännöllisesti kotihoitoa ja hoitolahoitoja yhdistäen ihon saisi koko ajan näyttämään erityisen hyvältä, MUTTA koska et uskalla/rohkene tarjota ylläpitoon yltäviä tuotteita, asiakkaalla ei ole muita vaihtoehtoja kuin käyttää kotoa löytyviä tuotteita. Niitä, joilla iho oli saatu hoitoa edeltävään kuntoon. Josta sait hetkellisesti nostettua ihon voimaan paremmin. Hoitosi tulos kestää vain hyvin lyhyen aikaa tai ainakin näin asiakas oppii uskomaan..
  • Asiakkaasi haluaa voimakkaan sarjahoidon. Et kuitenkaan tohdi myydä kotiin ihoa valmistavia tuotteita, joten voimakkaat hoidot saavat ihon reagoimaan hurjan villisti ja saatat itsekin hieman säikähtää tulosta. Tai ehkä näin on jo käynyt ja olet siis luopunut tekemästä voimakkaampia hoitoja. Pidät siis asiakkaitasi vain kevyemmissä hoidoissa siitä huolimatta, että haluaisit ja osaisit tehdä niin paljon enemmänkin. Ennustanpa, että jossain vaiheessa alat turhautua työhösi…

Nämä ihan vain muutamana esimerkkinä. Kuulostaako siltä, että työ on jäänyt puolitiehen?  Koska se on. Me pystymme ulottamaan hoidon tehon paljon hoitolan seinien ulkopuolelle ja me pystymme tekemään turvallisesti ja kontrolloidusti melko ärjyjäkin hoitoja. Kunhan otamme koko ammattitaitomme käyttöön. Ja se tarkoittaa ehdottomasti myös kotihoidon ohjausta.

Kotihoidon ohjaus on se osa palvelua, jonka asiakas saa ostaessaan tuotteet sinulta. Et tee ohjausta muualta ostettuihin tuotteisiin, vaan sinulta ostettuihin ja niihin jotka tunnet ja osaat parhaiten. Ja vaikka muualta ostettu tuote olisi saman sarjan, et voi tietää onko se riittävän tuoretta toimiakseen tai onko se ehkä piraattituote. Itsehän ostat tuotteet hyllyysi valmistajan auktorisoimalta maahantuojalta tai suoraan valmistajalta sopivan kokoisissa erissä. Voit vallan mainiosti valistaa asiakkaitasi toimintatavastasi kotihoitotuotteiden suhteen. Sinulta ostettuna mukaan tulee myös kunnon ohjaus ja osaat myös varmistaa, että kotona käytetyn repertuaarin yhteisvaikutus on iholle suotuisa.

 

Entä se tyyli? Et tarvitse jonkun toisen suuhusi laittamia sanoja (nk. valmiita myyntiargumentteja) kuin oppimisen pohjaksi. Kun ymmärrät itse (eli olet opiskellut sekä tuotteet että asiakkaasi ihon), pystyt kertomaan tuotteen käytön hyödyistä, mahdollisista haasteista ja edessä häämöttävistä loistavista tuloksista varmasti, luotettavasti ja aivan omalla tyylilläsi. Ei tarvitse muistaa mitä sanoja pitikään toistaa, missä kohtaa nojata asiakasta kohti, kuinka monta tuotetta tarjota tai mitään muutakaan myyntikikkaa. Sinä itse, osaavana ammattilaisena riität. Ujona, rohkeana, räväkkänä tai arkana, mutta aina työnsä huolellisesti loppuun asti tekevänä.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.