Sesonkirykäisy

Onko sesonkimyynti tarpeellista, täysin hyödytöntä ajan haaskaamista vai arvokas mahdollisuus?

 

Näin joulun alla tätä kirjoittaessani ja hoitoloita miettiessäni en voi olla pohtimatta hieman sesonkimyyntiä. Ja huomaan, että annoinkin ajatukselle kierrettä ihan kunnolla😂. Poimi siis parhaat vinkit käyttöön! Sovellettavissa joulun, ystävänpäivän, pääsiäisen, vapun, äitienpäivän, juhannuksen.. mitä-näitä-nyt-oli-sesonkien hyödyntämiseen. Go!

 

Tarvitaanko sesonkeja myyntiin? Ei välttämättä. Olen elänyt ajan, jolloin hoitolan kalenteri oli osaltani huomattavan pitkän aikaa reilun 3 kuukautta eteenpäin aivan täyteen buukattu. Kolme kuukautta, koska kieltäydyin antamasta aikoja pidemmälle, jottei kalenteri mene aivan tukkoon. Tuo kolme kuukautta oli kuitenkin täynnä muutaman vuoden ajan tauotta (oi, niitä aikoja…). Koska ohjasin jo muutenkin uudet asiakkaat kollegoille, olisi ollut sulaa hulluutta myydä lahjakortteja tai houkutella itselleni lisää asiakkaita. Eli tämän kaltaisessa tilanteessa sesongeilla ei ole välttämättä kovin suurta merkitystä, sillä kantiksethan käyvät säännöllisesti hoidoissa ja käyttävät jo valmiiksi monipuolisesti ja huolellisesti kaikkia suositeltuja hoitoaineita. Sekin lisämyyntimahdollisuus voi siis melko laiha. Paitsi jos malttaa oikein miettiä🤔..

 

Tietysti, jos on niin hassusti, että kantiksilla löytyy toivomisen varaa kotihoitorepertuaarissa, sesonkimyynti voi antaa mahdollisuuden vaikuttaa tähän. Tuotepakettien lisäksi voisi eri ajankohtina tarjota vaikka tietopaketteja. Somessa, asiakaskirjeessä tai hoitolassa. ”Ota tehot irti kotihoidosta”, ”Varmista hoitoaineiden perillepääsy” tai vaikka ”Valmista iho tulevaan XXXkauteen”. Jos siis löydät yhteneväisyyttä kotihoidon puutteista, tähtää siihen. Naamiot, seerumit, suojaus tai mikä se nyt voisi olla. Herätä asiakaskuntasi huomaamaan tuo ammottava aukko ja miten pienellä huolellisuudella/lisäyksellä/säännöllisyydellä syntyy paljon parempaa ja näkyvämpää tulosta. Luo materiaalia livenä hoitolassa esiteltäväksi, kuvaa pieni video faceen, askartele someen hyvä kuva+teksti-yhdistelmä tai esittele idea asiakaskirjeessä. Tee vaikka pieni sarjatiedotus. "Tällä viikolla kerrotaan kaikki naamiosta.." ja tietysti esitellään ne tuotteet, joilla aukot paikataan. Tästähän voisi rakennella vaikka mitä kun päästää mielikuvituksen valloilleen…

 

Ja kun varauskirja ei repeile saumoista? Sesonkimyynti voi olla mahdollisuus. Ja senkin mahdollisuuden vaikutukset voi hyvin yrittää moninkertaistaa. Ensin on tietysti sesonkiin liittyvä asiakkaalle asti näkyvä markkinointi, jolla täytetään hoitolan kalenteri hoidoilla. Sen lisäksi lahjakorttimyynti voi olla monelle keskitalven laskujenmaksun takuutoimi.

 

Myytkö lahjakortteja omille kantiksille vai ihan uusille asiakkaille? Valitse markkinointikanavan asetukset sen mukaan.

 

Ota huomioon myös:

Paljonko kalenterissasi on tyhjää tilaa?

Valitse lahjakorttien voimassaoloaika sen mukaisesti. Ja kun hoitolahjakortit on myyty, onko mahdollista myydä lahjakortteja tuoteostoihin (merkinnällä: Voimassa vain tuoteostoihin tms.). Esimerkiksi

  • räätälöity ihonhoito; peruspaketti (puhdistus ja kosteutus, aloittelijalle), tehopaketti (puhdistus, kosteutus, tehoseerumi ja suojavoide) ja Kun haluat nähdä isoja tuloksia-paketti (valitse mikä johdattaisi näkyviin tuloksiin parhaiten..)? Tai ehkä
  • täydellisen kauniin meikkipohjan paketti (sis. iholle ammattilaisen avulla valittu meikkivoide, peite ja korostusvärit ja puuteri… ehkä vielä poskipunakin..) tai se voisi olla myös
  • kauniit huulet-paketti (tutki valikoimasi, mitä voit tähän liittää? Kuorintaa, naamiota, huulihoiteen, huulten rajaustuotteen, punan, kiillon….). Vain taivas on rajana.

 

Onko kalenterissa paljon tyhjää tilaa ja lahjakorttimyynti kohdistuu aina siihen jalkahoitoon tai intialaiseen päänhierontaan?

Ehkä voit antaa lahjakorttimyynnin yhteydessä ostajalle pienen etukupongin tai etuhoitokupongin sisältävän tuotenäytteen. Etukupongilla tarjoat ohittamattoman edullisesti tai ilmaiseksi jonkun pienen hoidon aiheesta, jonka menekkiä haluat edistää. Esimerkiksi vaikka näin näin:

Haluat lisää kasvohoitoja ja tuotemyyntiä. -> Kaikki lahjakortin ostajat saavat x aikana (mieti milloin sinulla on aikaa palvella sitä asiakkaiden vyöryä joka rynnistää sisään ovista ja ikkunoista) lahjan itselleen (voit myydessä kertoa, että sen voi myös lahjoittaa jollekulle muulle niin halutessaan, ehkä..🤔).

"Ohittamaton mahdollisuus saada hetki oman ihon analyysiin huipputason ammattilaisen toimesta! Ihoanalyysi on normaalisti x hintainen, mutta koska joulu on antamisen ja hyvän tahdon aikaa, hoitola haluaa erityisesti huomioida läheisiään ihanalla lahjalla muistavia❤."

 

No niin.. Ideana siis, että saat ihmisiä hoitopetiin, jossa voit aivan estoitta ja antaen ammattitaitosi loistaa kirkkaasti auttaa heitä saamaan ihonsa/jalkansa/kuivat huulensa/xx parempaan kuntoon. Eli hoitojen ja tuotteittesi markkinointia tehokkaimmillaan. Persoonakohtaisesti ja asiakaslähtöisesti. Mieti huolellisesti miten ja millä konstein saat aikaan päräyttävimmän vaikutuksen. Hio suunnitelma huippuunsa.

Tai ehkä se etu voi olla myös talvikarstan poisto, juhlapöhötyksen poislymfaus, kulmakarvojen asennus työkuntoon… Ideoi haluamasi etu, joka takuuvarmasti vetää väkeä paikalle.

 

!!!!!

!! Loistavat ideat lahjakorttien valikoimaksi eivät synny sinä päivänä ja sillä hetkellä kun olet laatimassa facebook-ilmoitusta tai asiakaskirjettä! Varaa siis hetki aikaa jo ainakin kuukautta aikaisemmin. Istu alas rauhassa, valitse suosikkikynä tai suosikkinäppis käsiisi ja ala ideoimaan villisti. Ideoi niin paljon, että voit jättää osan ideoista käyttämättä. (Myös tässä kirjoituksessa esitettyjä ideoita saa käyttää.. 😊).

 

 

Eikä siinä vielä kaikki!! Ideoi innovatiivisesti miten hyödynnät sesonkisomistusta ikkunassasi (jos sinulla sellainen on) muuhunkin kuin juhlakauden toivotuksiin. Kulkeeko ikkunan ohi paljon väkeä?  Voisiko ikkunassa olla vaihtuva tarjous, ikäänkuin joulukalenterin tavoin toimiva, jonka tarjous on voimassa esim. 4 vkoa ensimmäisestä adventista aina maanantaista keskiviikkoon (tai mikä nyt hoitolan toimintaan parhaiten istuu).

  • Joulukalenteri tietysti joulun alla,
  • ystävyyden vahvistamisen viikot ennen ystävänpäivää,
  • pääsiäismunayllätysten polku keväällä ja sitä rataa..

Ja jos haluaa jakaa tietoutta hoitolan tarjonnasta kainommille, jotka eivät ehkä rohkene vielä astua ovista sisään, vaihtuva kampanja voisi myös koskea hauskoja/informatiivisiä/iskeviä pläjäyksiä hoitolan tarjonnasta. Miten tuot näyttävästi esille neljänä peräkkäisenä täsmäiskuna mitä on mikrohionta, mitä tarkoittaa hapotus tai neulaus (aijai.. tähän saisi todella näyttävää ja pysäyttävää rekvisiittaa kumpaankin ideoitua😂😂.. ), miksi ihon pohjameikki ei ole vain maalausta tai miksi ihon suojaus on tärkeää ympäri vuoden. Kuten huomasit kaksi ensimmäistä esimerkkiä on tähdätty antamaan tietoa hoidoista, jotta juuri niistä voi kiinnostua ja kaksi jälkimmäistä kohdistuu ammattilaisuuden esiintuomiseen ja tuotemyyntiin. Mielenkiintoisilla ja hieman erilaisilla ikkunasomistuksilla voit opettaa ihmisiä odottamaan innostuksella mitä ikkunaan seuraavaksi ilmestyy..

 

Tässä vaiheessa pitkäksi nyrjähtänyttä kirjoitusta koitan jo jarrutella aatoksia. Markkinoinnin ideointi on ehkä ihaninta mitä tiedän. Tai no ideointi ylipäänsä… Eli suuntaasi on tulossa jatkossa paljon lisää. Toivottavasti löydät idean hippusia oman työsi sujuvoittamiseen. Hip hei! Mekaanikon verstaalla lastut vain lentelevät kun sorvataan hoitajille sähäkästi toimivaa bisnestä!!😍👍

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.